Total Tayangan Halaman

Rawatan Burn Asli

Rawatan Burn Asli

Luka terbakar boleh menjadi ketidakselesaan kecil atau kecederaan utama, bergantung tahap luka dan jumlah wilayah ia meliputi. Artikel ini adalah tentang bagaimana untuk berurusan dengan jenis yang kecil. A terbakar yang berwarna merah gelap, telah dihitamkan kulit atau merangkumi lebih daripada sepuluh peratus daripada badan perlu bilik kecemasan, dengan seberapa segera yang mungkin.

Terdapat banyak perkara yang boleh anda lakukan untuk membantu terbakar, dan beberapa yang anda perlu untuk mengelakkan. Pertolongan cemas untuk luka terbakar yang bermula dengan penyejukan ia. Jangan letakkan apa-apa di atasnya sehingga ia sejuk. Terdapat beberapa pengecualian itu, dan di sini mereka berada.

Ice Air: Sila ambil perhatian Saya tidak mengatakan ais. Ais boleh menyebabkan lebih banyak kerosakan jika diletakkan pada luka terbakar. Gunakan air dengan ais di dalamnya. Jika ia di kawasan yang tidak boleh tenggelam, menggunakan tuala bersih yang tidak mempunyai bulu halus. Linen kerja-kerja yang terbaik. Jika lebih teruk datang kepada teruk, gunakan tuala kertas. Adakah ini sehingga sengatan terbakar adalah lumayan dan haba yang datang daripadanya (biasanya anda boleh merasainya) hilang. Seperti tuala menyerap haba, mencelupkannya di atas air dan memohon semula. Ini boleh mengambil masa sehingga satu jam.

Cuka: Dalam kes selaran matahari, campuran cuka dan air sejuk boleh digunakan untuk membantu mengurangkan haba (dan sakit) yang terbakar. Sekali lagi, gunakan kain linen atau tuala kertas, dan mencelupkannya ke dalam dan memohon semula seperti yang diperlukan.

Reaksi pertama orang ramai adalah untuk memohon salap, mayo atau mentega untuk membakar. Tolong jangan. Yang akan mengelak haba dalam dan menyebabkan luka terbakar yang lebih luas dan lebih mendalam. Ia juga akan menyebabkan banyak kesakitan. Sehingga ia sejuk, apa-apa tetapi rawatan di atas.

Selepas luka sejuk, terdapat perkara-perkara lain yang anda boleh lakukan.

Aloe: Merawat luka terbakar adalah penggunaan premier untuk gel ini. Anda boleh membelinya di pasar dalam format gel. Anda mungkin mahu mengelakkan jenis dengan linocaine atau lidocaine, kerana itu tidak boleh digunakan dengan kerap. Aloe Plain boleh digunakan seperti yang diperlukan.

Bawang: Saya belum mencuba ubat ini, tetapi ia dianggap penggunaan yang baik. Jangan memohon kepada pecah kulit, dan anda mungkin mahu tumis mereka, maka hendaklah mereka sejuk sepenuhnya untuk mengelakkan rasa pedih. Saya

Anda juga mungkin mahu mengambil ubat tahan sakit untuk membantu menghentikan kesakitan. Jika anda lebih suka ubat penahan sakit semula jadi, kulit pokok willow boleh membantu. Jika anda alah kepada aspirin, elakkan herba ini, walaupun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar